Energia vine de la fiecare dintre noi

Intrebari raspunsuri

 

1) Ce presupune serviciul de autocitire?

Serviciul de autocitire ofera consumatorului posibilitatea de a transmite indexul grupului de masura, determinat lunar prin autocitire, in conditiile si la termenele precizate de furnizor in factura. Astfel, consumatorul va plati efectiv consumul real din luna respectiva. Indexul transmis de consumator va constitui baza de calcul a emiterii facturii. In situatia in care autocitirea nu este transmisa cu respectarea conditiilor si termenelor precizate in factura, facturarea se va realiza pe baza consumului lunar estimat de energie electrica stabilit de comun acord cu clientul final printr-o conventie de consum, conventie care poate fi modificata la initiativa clientului final cu cel putin 20 de zile inainte de inceperea intervalului de facturare respectiv.


2) Cu ce data va fi disponibil serviciul de autocitire?

Incepand cu data de 01 noiembrie 2014, Grupul CEZ in Romania pune la dispozitia clientilor casnici si non-casnici, din zona de distributie CEZ, al caror Furnizor de Ultima Instanta este CEZ Vanzare si care nu beneficiaza lunar de citirea grupurilor de masurare, un proces de facturare a energiei electrice bazat pe indexul autocitit si transmis de consumator.

3) Ce trebuie sa fac pentru a adera la serviciul de autocitire?

Clientului i se va oferi optiunea de a transmite indexul contorului, fara realizarea unor demersuri anterioare. Incepand cu 1 noiembrie 2014, in cuprinsul tuturor facturilor sunt comunicate codul de autocitire, perioada dedicata procesului de autocitire si numarul de telefon, elemente necesare pentru transmiterea indexului.

4) La ce numar de telefon trebuie sa sun pentru transmiterea index-ului? Apelul va fi gratuit?

Numarul de telefon la care se poate comunica indexul contorului este 0800 500 500 si este comunicat in cuprinsul facturii, alaturi de informatii despre urmatorul interval de citire a aparatului de masura planificat de catre operatorul de distributie, codul de autocitire, intervalele de transmitere a indecsilor autocititi si detalii suplimentare aferente facturilor de energie electrica emise clientilor. Pentru utilizarea facturarii pe baza autocitirii, furnizorul asigura o linie telefonica dedicata, gratuita, care sa inregistreze atat data transmiterii cat si continutul mesajului.


Pentru toate situatiile in care clientul nu reuseste sa transmita indexul autocitit recomandam apelarea Info Liniei CEZ la 0251 929, luni-vineri, in intervalul orar 08:00 - 20:00, unde va fi preluat de un operator pentru explicarea pasilor de parcurs.

5) Exista un interval prestabilit cand pot trimite index-ul?

Pentru transmiterea indexului autocitit clientii vor avea la dispozitie un interval de 5 zile calendaristice, care este comunicat in cuprinsul facturilor. In afara intervalului stabilit pentru autocitire nu se va permite transmiterea indecsilor autocititi, astfel incat sa se asigure acuratetea datelor.

6) Pot sa sun la orice ora pentru transmiterea index-ului?

Dupa data de 18 martie 2016, tot in intervalul dedicat comunicat pe factura, transmiterea se poate realiza automat si non-stop.

7) Cum se transmite index-ul autocitit automat?

Clientul care doreste sa transmita indexul autocitit pentru un loc de consum va trebui sa verifice in continutul facturii de energie electrica perioada acceptata pentru acest proces.


Incepand cu 18 martie 2016, clientul va suna la numarul de telefon special creat pentru autocitire si comunicat in cuprinsul facturii, iar un mesaj automat il va intampina si ii va solicita codul de autocitire in vederea autentificarii, ulterior fiind posibila transmiterea indexului contorului.


Transmiterea indexului autocitit presupune parcurgerea urmatorilor pasi:

  • Dupa introducerea codului de autocitire, automatul de raspuns vocal telefonic repeta codul introdus, in limba romana si cere confirmarea acestuia prin apasarea tastei 1 pentru confirmare sau a tastei 2 pentru reintroducerea codului de autocitire.
  • Daca codul de autocitire introdus nu este corect si apelantul apasa tasta 2, acesta va fi rugat sa reintroduca codul de autocitire.
  • Dupa reintroducerea codului de autocitire, automatul de raspuns vocal telefonic repeta codul introdus si cere confirmarea acestuia prin apasarea tastei 1 pentru confirmare sau a tastei 2 pentru reintroducerea codului de autocitire.
  • Daca codul de autocitire introdus nu este corect si apelantul apasa tasta 2, automatul de raspuns transmite apelantului ca a introdus de 2 ori codul de autocitire gresit si ca apelul va fi intrerupt.
  • In cazul in care codul de autocitire nu este valid sau nu se afla in perioada in care i se permite autocitirea, apelantul va primi un mesaj prin care va fi rugat sa reintroduca codul de autocitire sau sa revina in perioada de autocitire.
  • In cazul in care pentru codul de autocitire introdus exista un index autocitit transmis, apelantul primeste un mesaj prin care este informat ca exista deja un index comunicat si este rugat sa contacteze Info Linia CEZ, la numarul unic 0251 929, luni-vineri, in intervalul orar 08:00 - 20:00, daca doreste sa faca modificari asupra indexului transmis.
  • Daca codul de autocitire este valid si este in perioada de autocitire, apelantul este rugat sa introduca indexul nou care va fi repetat pentru confirmare.
  • Daca indexul este corect, apelantul trebuie sa confirme prin apasarea tastei 1 iar daca nu, apelantul trebuie sa apese tasta 2 pentru a reintroduce indexul.
  • Daca apelantul apasa tasta 2, automatul de raspuns vocal telefonic va cere reintroducerea indexului si apoi confirmarea acestuia prin apasarea tastei 1.
  • Daca indexul este introdus gresit din nou, apelantului i se transmite ca urmeaza sa fie contactat in maxim 24 de ore de un reprezentat CEZ. Apelul se inchide automat.
  • Daca indexul introdus este corect si apelantul apasa tasta 1, o serie de verificari vor fi realizate daca indexul introdus este mai mic decat cel anterior saudaca consumul inregistrat este mai mare cu 1000 de kWh. Daca nu sunt indeplinite criteriile, apelantului i se transmite un mesaj ca indexul introdus nu corespunde criteriilor de validare si va fi contactat in 24 de ore lucratoare de un reprezentat CEZ. Daca toate criteriile sunt indeplinite, platforma va permite inregistrarea noului index in baza de date.
  • Dupa inregistrarea noului index in baza de date, automatul de raspuns vocal telefonic ruleaza un mesaj prin care va informa apelantul ca indexul a fost inregistrat cu succes.

8) Ce se intampla daca trimit index-ul gresit? Se poate modifica?

In general, daca clientul a validat indexul autocitit, acesta nu mai poate fi anulat decat prin procedurile standard, utilizate in prezent pentru stornarea facturilor emise in baza indexului citit eronat de catre operatorul de distributie. Clientul va depune o sesizare scrisa si in urma analizei se vor demara procedurile pentru stornarea facturii emise si anularea indexului autocitit eronat din sistemul de facturare.

9) Ce se intampla daca uit sa transmit index-ul intr-o luna?

In cazul in care clientii casnici din mediul urban si rural, precum si clientii non-casnici depasesc perioada de 5 zile calendaristice comunicata in cuprinsul facturilor pentru transmiterea indexului autocitit, se va reveni in mod automat la procesele standard de facturare, iar acestia vor trebui sa achite valoarea facturii de estimat emisa pe baza cantitatilor de energie electrica contractate de catre client.

10) Ce trebuie sa fac daca vreau sa renunt la serviciul de autocitire?

Clientii casnici din mediul urban si rural, precum si clientii non-casnici, pot intrerupe oricand procesul de transmitere a indecsilor autocititi, situatie in care locurile de consum in cauza vor reveni la procesele standard de facturare, respectiv facturarea lunara, in cazul clientilor casnici din mediul urban si non-casnici, si facturarea la doua luni in cazul clientilor casnici din mediul rural, care nu au uzat de eligibilitate.

11) Index-ul autocitit exclude index-ul citit de catre operatorul de distributie?

Transmiterea indexului autocitit de catre client nu exclude citirea periodica efectuata de catre Operatorul de Distributie. Conform prevederilor legale in vigoare, clientul este obligat sa asigure accesul Operatorului de Distributie la contor pentru efectuarea citirii.

12) In luna in care este programata citirea contorului de catre operatorul de distributie, eu ce fac?

Indexul autocitit poate fi transmis si in luna in care locul de consum respectiv este planificat pentru citirea grupului de masura de catre operatorul de distributie, cu mentiunea ca citirea operatorului de distributie are prioritate asupra indexului autocitit.


Astfel, in luna calendaristica in care pentru un loc de consum sunt disponibile atat citirea realizata de catre operatorul de distributie cat si autocitirea, in procesul de facturare a energiei electrice participa cu prioritate indexul operatorului de distributie.
Se recomanda transmiterea indexului autocitit numai in situatia in care consumatorul nu a asigurat accesul pentru citirea grupului de masura de catre operatorul de distributie.

13) Ce se intampla daca operatorul de distributie citeste un index mai mic fata de cel transmis de mine in luna precedenta?

Daca indexul citit de catre operatorul de distributie in luna'' L'' va fi mai mic decat indexul autocitit de catre client in luna ''L-1'' atunci furnizorul, CEZ Vanzare, va proceda la stornarea facturii de energie electrica emise pe baza indexului autocitit, va elimina din sistemul de facturare indexul incorect de autocitire si va proceda la refacturarea consumului de energie electrica pe baza indexului citit de operatorul de distributie.

14) Ce se intampla daca trimit index-ul autocitit inaintea citirii contorului de catre operatorul de distributie?

Citirea operatorului de distributie are prioritate asupra indexului autocitit.
In acest caz, indexul autocitit va fi prezentat in cuprinsul facturii, si va participa in procesul de facturare.

15) Ce se intampla daca trimit index-ul autocitit in aceeasi zi in care este programata citirea de catre operatorul de distributie?

Pornind de la faptul ca citirea operatorului de distributie are prioritate asupra indexului autocitit, in situatia mentionata, indexul autocitit nu va fi prezentat in cuprinsul facturii, iar in procesul de facturare va participa doar indexul citit de catre operatorul de distributie.

16) Ce se intampla daca trimit index-ul autocitit dupa citirea contorului de catre operatorul de distributie?

Citirea operatorului de distributie are prioritate asupra indexului autocitit. In acest caz, indexul autocitit nu va fi prezentat in factura de energie electrica curenta, ci se va regasi in cuprinsul facturii urmatoare. In urmatoarea factura de energie electrica indexul autocitit va participa in procesul de facturare.

17) Ce se intampla daca nu vreau sa ader la serviciul de autocitire?

In cazul in care clientul nu doreste sa adere la serviciul de autocitire a contorului, acesta nu va fi afectat. Locurile de consum in cauza vor fi facturate conform proceselor standard reglementate de legislatia in vigoare. In cazul furnizorului CEZ Vanzare, clientul este facturat in baza citirilor efectuate de operatorul de distributie si intre citiri, in baza unui consum lunar estimat de energie electrica stabilit de comun acord cu clientul final printr-o conventie de consum, conventie care poate fi modificata la initiativa clientului final cu cel putin 20 de zile inainte de inceperea intervalului de facturare respectiv sau la initiativa furnizorului, in situatia in care furnizorul constata diferente semnificative intre consumul lunar estimat si consumul realizat.