In 2020, CEZ a continuat proiectele operationale in zona digitalizarii, dar a ramas la fel de activ si in sectorul energetic si in viata comunitatilor locale.
„Am fost mereu un membru activ al comunitatii locale. In anul 2020 am trecut la nivelul urmator si ne-am regasit in prima linie cu echipa proprie de super eroi. Ne-am aflat in permanent dialog cu autoritatile locale si ne-am jucat rolul strategic cu cea mai mare responsabilitate. Echipele noastre s-au concentrat pe interventia prompta, identificarea solutiilor, pastrarea calitatii energiei electrice vitala pentru spitale sau zonele de triaj, alocarea investitiilor in retea pentru a intampina nevoia crescuta de energie electrica. Gradul ridicat de digitalizare la nivel operational ne-a permis sa mutam activitatea in online in mai putin de o saptamana, pastrand echipa si clientii in siguranta, acasa, oferindu-le serviciile si produsele necesare, adaptate nevoilor lor. Echipa a parcurs inca o etapa de dezvoltare spre o organizatie autodidacta, in timp ce politicile sustenabile de operare au primit si in acest an certificarea internationala GRI, optiunea Core”, a declarat Ondrej Safar – Country Manager si Presedinte al Directoratului CEZ Romania.
Energia regenerabila ramane unul dintre domeniile de interes ale Grupului CEZ in Romania. Productia bruta inregistrata in anul 2020 de catre Parcul Eolian CEZ a fost de 1 281 GWh, mai mare cu 77 GWh comparativ cu anul precedent. Cresterea a fost datorata proiectelor de eficientizare implementate si a conditiilor meteorologice favorabile. Energia electrica produsa de hidrocentralele detinute de TMK Hydroenergy Power in judetul Caras – Severin, in 2020 a fost de 75,2 GWh, mai mare cu 9,5 GWh decat in 2019, datorita investitiilor realizate in reabilitarea canalelor de aductiune.
Anul 2020 a fost un an al digitalizarii pentru CEZ Vanzare. Compania a urmarit imbunatatirea experientei clientilor printr-un nou design al website-ului, informarea permanenta a clientilor prin campanii pe Google si in Social Media, care au putut ramane la curent cu detaliile despre contractele lor, din confortul de acasa. Tot in 2020, CEZ Vanzare a lansat si doua produse speciale, cu pret mai mic, exclusiv online: CEZ Verde Online – energie electrica si CEZ Gaz Optim Online – gaze naturale.
Sub umbrela platformei “Promisiunea Verde”, CEZ Vanzare a lansat campania prin care clientii care au optat pentru produsul CEZ Verde au contribuit la achizitia unor tablete pentru copiii din medii defavorizate. In urma campaniei CEZ Vanzare a donat 450 de tablete copiilor vulnerabili pentru ca acestia sa beneficieze de educatie pe perioada pandemiei. Aceasta initiativa a fost premiata cu locul I in cadrul Romanian CSR Awards.
Distributie Energie Oltenia SA a derulat in anul 2020 un program amplu de investitii, finantat din surse proprii, in valoare de 198 604 mii LEI si un program de puneri in functiune in valoare de 198 604 mii LEI. Acestea s-au concretizat in urmatoarele realizari:
- CAPEX – 198 604 mii LEI
- Puneri in functiune – 198 604 mii LEI
Investitiile au fost directionate catre:
- integrarea statiilor de transformare in SCADA;
- modernizarea si inlocuirea transformatoarelor;
- instalarea echipamentelor telecomandate;
- imbunatatirea retelei de joasa si medie tensiune;
- asigurarea conditiilor propice consumatorilor de energie pentru racordarea la reteaua electrica.
Pentru al patrulea an consecutiv, raportul de sustenabilitate al Grupului CEZ in Romania si cel al operatorului de distributie au fost recunoscute de GRI ca fiind in conformitate cu asteptarile stakeholderilor prin respectarea principiilor de analiza a materialitatii aspectelor raportate.
Raportul de sustenabilitate si consultarea partilor implicate – un efort care a continuat chiar si in pandemie
Pentru realizarea raportului de sustenabilitate au fost consultati peste 1 600 de respondenti din randul angajatilor companiei, autoritatilor locale, comunitatii locale dar si parteneri. Acestia au ales temele de interes la care compania s-a angajat sa raporteze.
Cifrele cheie care au descris activitatea operatorului de distributie din cadrul Grupului in 2020:
- Operatorul a instalat 189 de cuiburi de barza (dublu fata de 2019);
- Numarul de ore de pregatire profesionala a fost: 13 395;
- Costurile cu formarea profesionala au fost de: 331 256 LEI;
- Investitiile companiei in proiecte de responsabilitate sociala/ dezvoltare a comunitatilor s-au ridicat la aproximativ 878 526 LEI (aproape dublu fata de 2019 - datorita implicarii in actiuni de sprijin in contextul pandemic);
- In anul 2020, Distributie Energie Oltenia a continuat extinderea geografica a programului educational „Ucenic Electrician”, prin parteneriatul cu Liceul Tehnologic Ferdinand I din Ramnicu Valcea. Implementarea programului a continuat si in Pitesti, Targu Jiu, Alexandria si Drobeta-Turnu Severin, ceea ce a generat o crestere a numarului de elevi inscrisi, la aproximativ 300 de beneficiari care au inceput anul scolar 2020 - 2021 in septembrie 2020. 19 tineri absolventi si-au inceput cariera alaturi de noi si de companiile partenere. Operatorul a dotat cei 300 de elevi si cadrele didactice cu tablete pentru ca acestia sa poata continua scoala online;
- In lantul de aprovizionare cu energie electrica, Distributie Oltenia a lucrat in 2020 cu 364 de furnizori. Locatia geografica a furnizorilor a presupus majoritar furnizori romani (societati comerciale inregistrate pe teritoriul Romaniei) 99,45% si filialele companiilor internationale/multinationale (societati comerciale cu sediul social in strainatate) 0,55%;
- Distributie Oltenia a fost primul operator care a suspendat activitatea Centrelor de Relatii cu Utilizatorii, peste 50% din totalul angajatilor si-au continuat activitatea in siguranta, de acasa, iar colegii care au lucrat in teren au beneficiat de un mediu sigur;
- In 2020 au fost atrase fonduri in valoare de aproximativ 59 de milioane de EURO, din surse financiare proprii si co-finantare fonduri europene care vor fi investite in sectoare importante precum: contorizare inteligenta, modernizarea statiilor de transformare si a retelelor de joasa si medie tensiune, implementarea unui sistem avansat de management al distributiei (ADMS), a unui sistem avansat de management al activelor retelei electrice (AMS) si a unui sistem integrat SMART Grid Connect.
Cifrele cheie care au descris activitatea tuturor companiilor din Grup, fara Distributie Oltenia (CEZ Romania, CEZ Vanzare, TMK Hydroenergy Power, Tomis Team, MW Team Invest si Ovidiu Development) in termeni de sustenabilitate, in 2020 sunt:
- Investitiile de CSR in beneficiul comunitatilor locale au insumat 3 297372 LEI;
- In lantul de aprovizionare cu energie electrica, Grupul a lucrat cu 458 de furnizori. In cazul fiecarei companii, acestia sunt peste 90% furnizori romani;
- Valoarea totala a programelor de pregatire profesionala a angajatilor companiilor mentionate mai sus, in 2020, a fost de 583 896 LEI;
- Numarul mediu de ore de formare a fost de 6 049 ore;
- Tomis Team a propus Oficiului European de Brevete o solutie tehnica care poate imbunatati cu pana la 4% productia anuala de energie verde a unei turbine eoliene;
- CEZ Vanzare a fost primul furnizor de energie electrica si gaze naturale care a instalat sisteme fotovoltaice pentru #acasa in cadrul programului AFM si a incurajat constant comunicarea online, trecerea la mobilitatea electrica si eficienta energetica;
- TMK Hydroenergy Power a finalizat in 2020 una dintre cele mai importante lucrari de investitii, cu un buget de aproape 3 milioane LEI, pentru a sprijini Romania sa atinga tintele europene privind cota de energie verde. Statia de pompare Timis Trei Ape, parte a sistemului hidroenergetic din Caras Severin a beneficiat de un al doilea transformator si de inca o pompa multietajata moderna.
Ce spun studiile:
Potrivit unui studiu de piata realizat in perioada de raportare, CEZ este asociata ca fiind o companie verde si de incredere.
- 37% dintre respondentii intervievati si-au amintit faptul ca produsul CEZ Verde – prin care clientii aleg sa primeasca energie verde si sa contribuie la achizitionarea unor tablete pentru copiii din medii defavorizate este dezvoltat de CEZ.
- Peste 78% dintre respondentii care fac parte din categoria clientilor casnici afirma despre CEZ ca este un sustinator al energiei regenerabile/este ecologic, in timp ce peste 70% sustin ca este un brand de incredere, cu o reputatie buna si moderna.
In 2020, CEZ Vanzare a lansat #PromisiuneaPentruAcasa, o campanie de informare asupra eficientei energetice in cadrul proiectului european SocialWatt. Compania s-a alaturat misiunii proiectului, de a lupta impotriva saraciei energetice si de a oferi clientilor acces la cele mai utile resurse de informare pe platforma Portalul de Eficienta. Mai multe detalii pot fi regasite aici:
https://www.cezinfo.ro/portal-eficienta/
Directia Comunicare si Marketing
CEZ Romania
06.07.2021