Energia vine de la fiecare dintre noi

Noutati legislative

Incepand cu data de 31.10.2014 a intrat in vigoare (in urma aprogarii H.G. nr.1007/2004 prin H.G. nr.934/29.10.2014) noul Regulament de Furnizare a Energiei Electrice la Clientii Finali (RFEECF) aprobat prin Ordinul ANRE nr. 64/2014. De asemenea, tot incepand cu luna octombrie, a fost aprobata Legea 127/2014 - pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012. Aceste reglementari legale se aplica clientilor finali de energie electrica, furnizorilor si operatorilor de retea, in vederea asigurarii conditiilor necesare furnizarii energiei electrice.
Accesand subsectiunile de mai jos puteti regasi informatii utile referitoare la schimbarile legislative nou aparute:

  • Legea 127/2014 de modificare si completare a Legii 123/2012:
  1. Principalele drepturi ale clientului final
  2. Caile de solutionare a litigiilor

Principalele drepturi ale clientului final

  • - Dreptul de a consuma energie electrica.
  • - Dreptul de a-si schimba furnizorul de energie electrica, fara plata vreunei taxe pentru schimbarea acestuia, cu respectarea conditiilor contractuale si legale.
  • - Dreptul de a beneficia de serviciul universal in conditiile stabilite prin reglementarile ANRE, daca indeplinesc prevederile specifice ale Legii nr. 123/2012 pentru a fi incadrati la aceasta categorie.
  • - Dreptul de a fi informat in legatura cu conditiile generale de contractare, preturile si tarifele aplicabile, intreruperile programate in furnizarea energiei electrice etc.
  • - Dreptul de acces pentru citire la grupurile si sistemele de masurare.
  • - Dreptul de a solicita furnizorului sau operatorului de distributie sa ia masuri pentru remedierea defectiunilor si a deranjamentelor survenite in retelele de energie electrica.
  • - Dreptul de a fi despagubit pentru daunele provocate de catre furnizor.

 

Caile de solutionare a litigiilor

In cazul unor cereri, plangeri, sesizari, reclamatii sau contestatii, clientii CEZ Vanzare beneficiaza de o abordare permanenta, transparenta si nediscriminatorie, caracterizat de:

  • - Multiple posibilitati de transmitere a unui asemenea demers.
  •      - Telefonic, apeland Info Linia CEZ la numarul unic 0251 929 (zilnic in intervalul orar 08:00 - 20:00 pentru informatii comerciale).
  •      - online, click aici 
  •      - Personal in Centrele de Relatii cu Clientii.
  •      - Prin posta la adresa: Relatii Clienti, strada Depozitelor, numarul 2, localitatea Targu Jiu,  judetul Gorj, cod postal 210238.
  •      - Prin fax, la numerele: 0248 524 834 si 0248 524 832.
  • - Inregistrarea demersului lor in baza de date a companiei printr-un numar unic.
  • - Investigarea si solutionarea problematicii in termenele prevazute in Standardul de Performanta pentru servciul de furnizare a energiei electrice.

In cazul disputelor aparute in derularea contractului, daca partile nu ajung la o intelegere, acestea se pot adresa Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) in vederea declansarii procesului de solutionare la nivelul acesteia, (conform prevederilor Regulamentului, aprobat in acest sens prin Ordinul Presedintelui ANRE nr.61/2013).

Litigiile care nu pot fi rezolvate pe cale amiabila sau prin intermediul comisiei de solutionare a disputelor la nivelul ANRE, vor fi supuse spre solutionare instantei judecatoresti competente. Etapele intermediare de solutionare a litigiilor nu sunt obligatorii, partile se pot adresa direct instantei de judecata competente.

  • Noul Regulament de Furnizare a Energiei Electrice la Clientii Finali aprobat prin Ordinul ANRE nr. 235/2019
  1. Drepturile clientului final
  2. Obligatiile clientului final
  3. Drepturile furnizorului/operatorului de retea (OR)
  4. Obligatiile furnizorului
  5. Raspunderea contractuala
  6. Garantii
  7. Incetarea contractului de furnizare
  8. Solutionarea reclamatiilor/disputelor aparute in derularea contractului
  9. Schimbarea furnizorului la solicitarea clientului final
  10. Intreruperea alimentarii cu energie electrica pentru nerespectarea obligatiilor contractuale de catre clientul final.
  11. Sistarea temporara a furnizarii
  12. Facturarea energiei electrice si plata acestor facturi
  13. Masurarea energiei electrice furnizate clientilor finali
  14. Legi si reglementari in domeniul energie electrice

Drepturile clientului final:

  • - Dreptul de a beneficia de serviciul universal in conditiile stabilite prin reglementarile ANRE, daca indeplinesc prevederile legale pentru a fi incadrati la aceasta categorie* si sa opteze pentru oricare dintre preturile/tarifele aplicabile categoriei de clienti finali din care fac parte. (toti clientii casnici care nu si-au exercitat dreptul de eligibilitate beneficiaza de serviciul universal);
  • - sa solicite si sa primeasca de la furnizor explicatii privind elementele facturii;
  • - sa denunte unilateral contractul de furnizare, cu respectarea conditiilor contractuale si legale, si sa-si exercite dreptul de eligibilitate prin schimbarea furnizorului de energie (clientul casnic care dupa ce si-a exercitat dreptul de eligibilitate revine la serviciul universal, nu mai beneficiaza de preturi/tarife reglementate).

* Conform Legii nr. 123/2012, „serviciul de furnizare a energiei electrice garantat clientilor casnici si clientilor noncasnici cu un numar de salariati mai mic de 50 si o cifra de afaceri anuala sau o valoare totala a activelor din bilantul contabil conform raportarilor fiscale anuale care nu depaseste 10 milioane de euro, la un nivel de calitate si la preturi rezonabile, transparente, usor comparabile si nediscriminatorii"

Drepturile furnizorului/operatorului de retea (OR):

  • - sa refuze plata totala sau partiala a unor daune privind defectarea unor instalatii receptoare de energie electrica daca datele de garantare tehnica a acestora specifica parametrii de calitate a energiei electrice furnizate potrivit altor norme/standarde decat cele recunoscute/aprobate de ANRE;
  • - sa aiba acces in incinta clientului final, la grupurile de masurare, pentru verificarea instalatiei de alimentare cu energie electrica si verificarea respectarii prevederilor contractuale;
  • - sa intrerupa furnizarea energiei electrice pentru nerespectarea obligatiilor contractuale de catre client.

Obligatiile clientului final:

  • - sa plateasca contravaloarea facturii emise de catre furnizor la pretul/tariful si in conditiile prevazute in contractul de furnizare;
  • - sa comunice in scris, in termen de 30 zile, furnizorului orice modificare a elementelor care au stat la baza incheierii contractului;
  • - sa respecte clauzele contractelor de furnizare, inclusiv a conditiilor prevazute in anexele acestora;

Obligatiile furnizorului

  • - sa asigure legatura intre clientul final si OR, privind serviciul de retea atunci cand contractul de retea este incheiat de furnizor
  • - sa protejeze la intreruperea alimentarii cu energie electrica clientii vulnerabili si sa intermedieze executii de lucrari la acestia, in conditiile prevederilor legale in vigoare;
  • - sa investigheze reclamatiile privind calitatea serviciului de furnizare, precum si reclamatiile privind inregistrarile eronate ale aparatelor de masurare;
  • - sa puna la dispozitia clientului final informatiile privind eventualele sume de bani datorate/platite clientului final/de clientul final, aferente facturilor emise, pentru ultimul an calendaristic, la cererea acestuia

Raspunderea contractuala

Nerespectarea contractului de furnizare a energiei electrice de catre clientul final poate avea urmatoarele consecinte, conform prevederilor din contract:

  • - aplicarea de dobanzi penalizatoare;
  • - obligatia de a constitui garantii financiare;
  • - intreruperea temporara a furnizarii energiei electrice;
  • - rezilierea contractului de furnizare a energiei electrice.

Garantii

La solicitarea furnizorului sau OR, clientul final constituie garantii, pentru contractul de furnizare, in urmatoarele situatii:

  • - constatarea unor actiuni ale clientului final in scopul denaturarii indicatiilor grupurilor de masurare sau consumului energiei electrice prin ocolirea echipamentelor de masurare;
  • - exista premisele deconectarii pentru neplata a serviciului de retea/furnizare a energiei electrice a clientului final, conform prevederilor procedurii specifice de constituie a garantiilor;
  • - clientul final titular al contractului reglementat (de furnizare sau de retea) nu este proprietarul locului de consum sau este un client final temporar (durata de existenta mai mica de 6 luni).

In cazul incetarii contractului sau in cazul in care timp de doi ani consecutivi clientul final nu se afla in situatiile prevazute mai sus garantia se returneaza acestuia.

Refuzul constituirii garantiilor conform prevederilor legale da dreptul OR sa intrerupa alimentarea cu energie electrica a locului de consum. In cazul in care contractul de retea este incheiat de furnizor, intreruperea se face la solicitarea furnizorului.

Incetarea contractului de furnizare

Contractul de furnizare a energiei electrice inceteaza in urmatoarele cazuri:

  • - expirarea termenului contractual;
  • - acordul de vointa al partilor contractante;
  • - denuntarea unilaterala de catre clientul final, in conditiile prevazute in contract si conform prevederilor legale in vigoare;
  • - rezilierea.

Contractul de furnizare poate fi reziliat de catre clientul final, cu notificarea furnizorului cu cel putin 15 zile inainte, fara plata despagubirilor prevazute in contractul de furnizare, in urmatoarele situatii:

  • - asupra furnizorului s-a declansat procedura de suspendare sau retragere a licentei;
  • - contractul nu respecta reglementarile in vigoare privind tipul de contract.

Contractul de furnizare poate fi reziliat de furnizor, fara plata despagubirilor prevazute in contractul de furnizare, in urmatoarele cazuri:

  • - sustragerea de energie electrica de catre clientul final, constatata prin hotarare judecatoreasca definitiva;
  • - neplata facturilor, la termenele si in conditiile prevazute in contract;
  • - incetarea dreptului de folosinta al clientului final asupra locului de consum;
  • - alte cazuri prevazute de lege.

Rezilierea din initiativa furnizorului se efectueaza cu un preaviz de minimum 15 zile, cu exceptia cazului sustragerii de energie electrica, situatie in care rezilierea poate produce efecte de la data constatarii prin hotarare judecatoreasca definitiva.

In termen de maximum 6 saptamani de la incetarea contractului, furnizorul/OR are obligatia de a transmite clientului final factura cu decontul final ori factura estimata pentru ultimul consum, in cazul in care clientul nu asigura OR acces la contor, cu exceptia regularizarii contravalorii certificatelor verzi ce se va transmite conform legislatiei in vigoare. Clientul final are obligatia sa plateasca contravaloarea facturii pana la termenul scadent.

In cazul decesului unui titular de contract de furnizare, orice succesor poate continua derularea acestui contract, daca acest lucru nu este contestat de alt succesor, cu obligatia achitarii facturilor si cu preluarea tuturor responsabilitatilor ce decurg ca urmare a derularii contractului, inclusiv raspunderea in cazul constatarii unor interventii neautorizate sau defectiuni ale grupului de masura. In termen de 30 de zile de la producerea decesului, succesorul respectiv trebuie sa anunte furnizorul despre deces, iar pana la stabilirea legala a titlului de proprietate, furnizorul poate sa-i ofere un contract de furnizare a energiei electrice pe durata limitata, de cel mult un an, cu posibilitatea de prelungire.



Solutionarea reclamatiilor/disputelor aparute in derularea contractului

In cazul disputelor aparute in derularea contractului, daca partile nu ajung la o intelegere, acestea se pot adresa ANRE in vederea declansarii procesului de solutionare la nivelul acesteia (conform prevederilor Regulamentului, aprobat in acest sens prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 61/2013). Exista o serie de prevederi referitoare la caile de solutionare a litigiilor in cazul unor cereri, plangeri, sesizari, reclamatii sau contestatii. Obligatiile furnizorului de energie electrica legate de modul de tratare (inregistrare, investigare si solutionare) a acestora, precum si termenele de raspuns la acestea sunt stabilite prin Standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei electrice. Pentru a asigura transparenta si accesul permanent la baza de date, solicitarile clientilor sunt inregistrate in format electronic in baza de date a companiei. Identificarea fiecareia dintre acestea se realizeaza prin acordarea unui numar de inregistrare. Investigarea si solutionarea petitiilor primite de la clienti se face in termenele prevazute in Standard.

Este important de precizat ca in cazul disputelor aparute in derularea contractului, daca partile nu ajung la o intelegere, acestea se pot adresa ANRE in vederea declansarii procesului de solutionare la nivelul acesteia, (conform prevederilor Regulamentului, aprobat in acest sens prin Ordinul ANRE nr. 61/2013). Litigiile care nu pot fi rezolvate pe cale amiabila sau prin intermediul comisiei de solutionare a disputelor la nivelul ANRE, vor fi supuse spre solutionare instantei judecatoresti competente. Etapele intermediare de solutionare a litigiilor nu sunt obligatorii, partile se pot adresa direct instantei de judecata competente.

Reamintim clientilor ca pentru transmiterea solicitarilor, au la dispozitie urmatoarele canale:

  • - Telefonic, apeland Info Linia CEZ la numarul unic 0251 929 (cu program nonstop pentru informatii privind distributia energiei electrice, iar pentru informatii comerciale, zilnic, in intervalul orar 08:00 - 20:00), tarif normal pentru apelurile efectuate din reteaua nationala;
  • - online, click aici
  • - Personal in Centrele de Relatii cu Clientii;
  • - Prin posta la adresa: Relatii Clienti, strada Depozitelor, numarul 2, localitatea Targu Jiu, judetul Gorj, cod postal 210238;
  • - Prin fax, la numerele: 0248 524 834 si 0248 524 832.

Schimbarea furnizorului la solicitarea clientului final

Pentru schimbarea furnizorului unui loc de consum, clientul final are dreptul de a denunta unilateral contractul de furnizare, cu respectarea conditiilor contractuale si cu obligatia de a transmite furnizorului de energie electrica si OR o notificare cu cel putin 21 de zile anterior datei schimbarii furnizorului, in conditiile procedurii specifice privind schimbarea furnizorului de energie electrica elaborata de ANRE si aprobata prin Ordinul nr. 88/2009.

Intreruperea alimentarii cu energie electrica pentru nerespectarea obligatiilor contractuale de catre clientul final

In cazul serviciului de furnizare prestat pe baza unui contract-cadru aprobat de ANRE, intreruperea alimentarii cu energie electrica pentru nerespectarea obligatiilor contractuale de catre beneficiar se face conform prevederilor contractului-cadru.

In toate cazurile in care intreruperea furnizarii are loc ca urmare a atitudinii culpabile a clientului final, costurile OR aferente deconectarii si reconectarii vor fi suportate de clientul final.

Furnizorul/OR recupereaza de la clientii finali in cauza costurile cu masurile de preavizare luate in vederea evitarii deconectarii pentru neplata la termen a facturilor.

Sistarea temporara a furnizarii

Clientii finali pot conveni cu furnizorul sistarea temporara a furnizarii energiei electrice, fara denuntarea contractului, pentru o perioada de minimum o luna si de maximum 12 luni, cu posibilitatea prelungirii ori de cate ori este necesar. Clientii finali vor face in acest sens o solicitare in scris catre furnizor cu minimum 10 zile lucratoare inainte de data solicitata pentru sistare, iar furnizorul are obligatia sa notifice OR initierea si incetarea sistarii. La finalul perioadei de sistare clientul final are obligatia sa notifice furnizorul pentru reconectarea locului de consum sau prelungirea sistarii furnizarii pe o noua perioada. In lipsa notificarii, furnizorul prelungeste perioada de sistare pana la primirea notificarii, dar nu mai mult de 3 luni, moment din care furnizorul are dreptul sa rezilieze contractul de furnizare, cu transmiterea unei notificari prealabile, atat catre clientul final, cat si catre OR.

Clientul final care a solicitat sistarea temporara a furnizarii energiei electrice plateste contravaloarea lucrarilor efectuate in acest scop de catre OR.
Pentru perioada in care este sistata furnizarea, clientul final nu are obligatii de plata aferente serviciului de furnizare si nici serviciilor de retea.



Facturarea energiei electrice si plata acestor facturi

In cazul citirii grupurilor de masurare la intervale mai mari decat intervalul de facturare, conform prevederilor contractuale, cantitatea de energie electrica facturata intre citiri se determina prin autocitire.

In situatia in care clientul final nu transmite indexul in termenul convenit, cantitatea de energie electrica facturata se stabileste prin una dintre urmatoarele metode:

  • - pe baza unui consum lunar estimat de energie electrica, stabilit de comun acord cu clientul final printr-o conventie de consum, conventie care poate fi modificata la initiativa clientului final, conform prevederilor legale, sau la initiativa furnizorului, in situatia in care furnizorul constata diferente semnificative intre consumul lunar estimat si consumul realizat;
  • - pe baza unui consum estimat de catre furnizor, avand in vedere consumul determinat pe baza celor mai recente citiri;
  • - pe baza unui consum estimat de catre furnizor, avand in vedere consumul din perioada similara a anului precedent.

Pentru utilizarea facturarii pe baza autocitirii, furnizorul asigura o linie telefonica dedicata, gratuita, care sa inregistreze atat data transmiterii cat si continutul mesajului.

Furnizorul trebuie sa puna la dispozitia clientilor finali mai multe optiuni/alternative cu privire la modalitatea de transmitere/comunicare, respectiv transmiterea facturii prin posta, prin mijloace electronice, daca clientul final si-a exprimat aceasta optiune, precum si alte modalitati de transmitere.

Pentru neplata la termen a facturii aferente contractului de furnizare a energiei electrice, furnizorul are dreptul sa ia, succesiv, dupa caz, urmatoarele masuri:

  • - aplicarea penalitatilor de intarziere specificate in contract;
  • - limitarea furnizarii energiei electrice, daca este prevazuta in contract;
  • - transmiterea unui preaviz pentru intreruperea alimentarii cu energie electrica;
  • - la cererea clientului final, furnizorul poate negocia cu acesta, in perioada de preaviz, (re)esalonarea sumelor datorate de clientul final;
  • - intreruperea alimentarii cu energie electrica a locului de consum ;
  • - rezilierea contractului de furnizare a energiei electrice.

 

Masurarea energiei electrice furnizate clientilor finali
Grupurile de masurare se monteaza si se sigileaza de catre operatorul de masurare in prezenta clientului final sau a reprezentantului imputernicit al acestuia, cu consemnarea acestei operatiuni intr-un proces-verbal semnat de parti.

Prin exceptie de la prevederea de mai sus, in cazul clientului casnic care nu se prezinta conform programarii sau refuza programarea, montarea contorului se poate realiza si in lipsa acestuia, cu conditia ca OR sa fotografieze valorile inregistrate de cele doua grupuri de masurare, inainte de demontare si dupa montare, si sa le transmita clientului casnic.

Se interzice clientului final sa intervina asupra grupurilor de masurare a energiei electrice sau la celelalte instalatii ale operatorului de retea/masurare sau sa blocheze accesul furnizorului/operatorului de retea/operatorului de masurare la acestea.

Legi si reglementari in domeniul energie electrice

  • - Regulamentul de Furnizare a Energiei Electrice la Clientii Finali aprobat prin Ordinul ANRE nr. 64/2014 si intrat in vigoare la data de 31.10.2014 prin HG.nr.934/29.10.2014 in urma aprogarii H.G. nr.1007/2004.
  • - Legea 123/2012 a energiei electrice si gazelor naturale.
  • - Legea 127/2014 de modificare si completare a Legii 123/2012.
  • - Legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • - Standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei electrice - aprobat prin Ordinul ANRE nr. 1/2010.