Incepand cu data de 31.10.2014 a intrat in vigoare (in urma aprogarii H.G. nr.1007/2004 prin H.G. nr.934/29.10.2014) noul Regulament de Furnizare a Energiei Electrice la Clientii Finali (RFEECF) aprobat prin Ordinul ANRE nr. 64/2014. De asemenea, tot incepand cu luna octombrie, a fost aprobata Legea 127/2014 - pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012. Aceste reglementari legale se aplica clientilor finali de energie electrica, furnizorilor si operatorilor de retea, in vederea asigurarii conditiilor necesare furnizarii energiei electrice.
Accesand subsectiunile de mai jos puteti regasi informatii utile referitoare la schimbarile legislative nou aparute:
Principalele drepturi ale clientului final
Caile de solutionare a litigiilor
In cazul unor cereri, plangeri, sesizari, reclamatii sau contestatii, clientii CEZ Vanzare beneficiaza de o abordare permanenta, transparenta si nediscriminatorie, caracterizat de:
In cazul disputelor aparute in derularea contractului, daca partile nu ajung la o intelegere, acestea se pot adresa Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) in vederea declansarii procesului de solutionare la nivelul acesteia, (conform prevederilor Regulamentului, aprobat in acest sens prin Ordinul Presedintelui ANRE nr.61/2013).
Litigiile care nu pot fi rezolvate pe cale amiabila sau prin intermediul comisiei de solutionare a disputelor la nivelul ANRE, vor fi supuse spre solutionare instantei judecatoresti competente. Etapele intermediare de solutionare a litigiilor nu sunt obligatorii, partile se pot adresa direct instantei de judecata competente.
Drepturile clientului final:
* Conform Legii nr. 123/2012, „serviciul de furnizare a energiei electrice garantat clientilor casnici si clientilor noncasnici cu un numar de salariati mai mic de 50 si o cifra de afaceri anuala sau o valoare totala a activelor din bilantul contabil conform raportarilor fiscale anuale care nu depaseste 10 milioane de euro, la un nivel de calitate si la preturi rezonabile, transparente, usor comparabile si nediscriminatorii"
Drepturile furnizorului/operatorului de retea (OR):
Obligatiile clientului final:
Obligatiile furnizorului
Raspunderea contractuala
Nerespectarea contractului de furnizare a energiei electrice de catre clientul final poate avea urmatoarele consecinte, conform prevederilor din contract:
Garantii
La solicitarea furnizorului sau OR, clientul final constituie garantii, pentru contractul de furnizare, in urmatoarele situatii:
In cazul incetarii contractului sau in cazul in care timp de doi ani consecutivi clientul final nu se afla in situatiile prevazute mai sus garantia se returneaza acestuia.
Refuzul constituirii garantiilor conform prevederilor legale da dreptul OR sa intrerupa alimentarea cu energie electrica a locului de consum. In cazul in care contractul de retea este incheiat de furnizor, intreruperea se face la solicitarea furnizorului.
Incetarea contractului de furnizare
Contractul de furnizare a energiei electrice inceteaza in urmatoarele cazuri:
Contractul de furnizare poate fi reziliat de catre clientul final, cu notificarea furnizorului cu cel putin 15 zile inainte, fara plata despagubirilor prevazute in contractul de furnizare, in urmatoarele situatii:
Contractul de furnizare poate fi reziliat de furnizor, fara plata despagubirilor prevazute in contractul de furnizare, in urmatoarele cazuri:
Rezilierea din initiativa furnizorului se efectueaza cu un preaviz de minimum 15 zile, cu exceptia cazului sustragerii de energie electrica, situatie in care rezilierea poate produce efecte de la data constatarii prin hotarare judecatoreasca definitiva.
In termen de maximum 6 saptamani de la incetarea contractului, furnizorul/OR are obligatia de a transmite clientului final factura cu decontul final ori factura estimata pentru ultimul consum, in cazul in care clientul nu asigura OR acces la contor, cu exceptia regularizarii contravalorii certificatelor verzi ce se va transmite conform legislatiei in vigoare. Clientul final are obligatia sa plateasca contravaloarea facturii pana la termenul scadent.
In cazul decesului unui titular de contract de furnizare, orice succesor poate continua derularea acestui contract, daca acest lucru nu este contestat de alt succesor, cu obligatia achitarii facturilor si cu preluarea tuturor responsabilitatilor ce decurg ca urmare a derularii contractului, inclusiv raspunderea in cazul constatarii unor interventii neautorizate sau defectiuni ale grupului de masura. In termen de 30 de zile de la producerea decesului, succesorul respectiv trebuie sa anunte furnizorul despre deces, iar pana la stabilirea legala a titlului de proprietate, furnizorul poate sa-i ofere un contract de furnizare a energiei electrice pe durata limitata, de cel mult un an, cu posibilitatea de prelungire.
Solutionarea reclamatiilor/disputelor aparute in derularea contractului
In cazul disputelor aparute in derularea contractului, daca partile nu ajung la o intelegere, acestea se pot adresa ANRE in vederea declansarii procesului de solutionare la nivelul acesteia (conform prevederilor Regulamentului, aprobat in acest sens prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 61/2013). Exista o serie de prevederi referitoare la caile de solutionare a litigiilor in cazul unor cereri, plangeri, sesizari, reclamatii sau contestatii. Obligatiile furnizorului de energie electrica legate de modul de tratare (inregistrare, investigare si solutionare) a acestora, precum si termenele de raspuns la acestea sunt stabilite prin Standardul de performanta pentru serviciul de furnizare a energiei electrice. Pentru a asigura transparenta si accesul permanent la baza de date, solicitarile clientilor sunt inregistrate in format electronic in baza de date a companiei. Identificarea fiecareia dintre acestea se realizeaza prin acordarea unui numar de inregistrare. Investigarea si solutionarea petitiilor primite de la clienti se face in termenele prevazute in Standard.
Este important de precizat ca in cazul disputelor aparute in derularea contractului, daca partile nu ajung la o intelegere, acestea se pot adresa ANRE in vederea declansarii procesului de solutionare la nivelul acesteia, (conform prevederilor Regulamentului, aprobat in acest sens prin Ordinul ANRE nr. 61/2013). Litigiile care nu pot fi rezolvate pe cale amiabila sau prin intermediul comisiei de solutionare a disputelor la nivelul ANRE, vor fi supuse spre solutionare instantei judecatoresti competente. Etapele intermediare de solutionare a litigiilor nu sunt obligatorii, partile se pot adresa direct instantei de judecata competente.
Reamintim clientilor ca pentru transmiterea solicitarilor, au la dispozitie urmatoarele canale:
Schimbarea furnizorului la solicitarea clientului final
Pentru schimbarea furnizorului unui loc de consum, clientul final are dreptul de a denunta unilateral contractul de furnizare, cu respectarea conditiilor contractuale si cu obligatia de a transmite furnizorului de energie electrica si OR o notificare cu cel putin 21 de zile anterior datei schimbarii furnizorului, in conditiile procedurii specifice privind schimbarea furnizorului de energie electrica elaborata de ANRE si aprobata prin Ordinul nr. 88/2009.
Intreruperea alimentarii cu energie electrica pentru nerespectarea obligatiilor contractuale de catre clientul final
In cazul serviciului de furnizare prestat pe baza unui contract-cadru aprobat de ANRE, intreruperea alimentarii cu energie electrica pentru nerespectarea obligatiilor contractuale de catre beneficiar se face conform prevederilor contractului-cadru.
In toate cazurile in care intreruperea furnizarii are loc ca urmare a atitudinii culpabile a clientului final, costurile OR aferente deconectarii si reconectarii vor fi suportate de clientul final.
Furnizorul/OR recupereaza de la clientii finali in cauza costurile cu masurile de preavizare luate in vederea evitarii deconectarii pentru neplata la termen a facturilor.
Sistarea temporara a furnizarii
Clientii finali pot conveni cu furnizorul sistarea temporara a furnizarii energiei electrice, fara denuntarea contractului, pentru o perioada de minimum o luna si de maximum 12 luni, cu posibilitatea prelungirii ori de cate ori este necesar. Clientii finali vor face in acest sens o solicitare in scris catre furnizor cu minimum 10 zile lucratoare inainte de data solicitata pentru sistare, iar furnizorul are obligatia sa notifice OR initierea si incetarea sistarii. La finalul perioadei de sistare clientul final are obligatia sa notifice furnizorul pentru reconectarea locului de consum sau prelungirea sistarii furnizarii pe o noua perioada. In lipsa notificarii, furnizorul prelungeste perioada de sistare pana la primirea notificarii, dar nu mai mult de 3 luni, moment din care furnizorul are dreptul sa rezilieze contractul de furnizare, cu transmiterea unei notificari prealabile, atat catre clientul final, cat si catre OR.
Clientul final care a solicitat sistarea temporara a furnizarii energiei electrice plateste contravaloarea lucrarilor efectuate in acest scop de catre OR.
Pentru perioada in care este sistata furnizarea, clientul final nu are obligatii de plata aferente serviciului de furnizare si nici serviciilor de retea.
Facturarea energiei electrice si plata acestor facturi
In cazul citirii grupurilor de masurare la intervale mai mari decat intervalul de facturare, conform prevederilor contractuale, cantitatea de energie electrica facturata intre citiri se determina prin autocitire.
In situatia in care clientul final nu transmite indexul in termenul convenit, cantitatea de energie electrica facturata se stabileste prin una dintre urmatoarele metode:
Pentru utilizarea facturarii pe baza autocitirii, furnizorul asigura o linie telefonica dedicata, gratuita, care sa inregistreze atat data transmiterii cat si continutul mesajului.
Furnizorul trebuie sa puna la dispozitia clientilor finali mai multe optiuni/alternative cu privire la modalitatea de transmitere/comunicare, respectiv transmiterea facturii prin posta, prin mijloace electronice, daca clientul final si-a exprimat aceasta optiune, precum si alte modalitati de transmitere.
Pentru neplata la termen a facturii aferente contractului de furnizare a energiei electrice, furnizorul are dreptul sa ia, succesiv, dupa caz, urmatoarele masuri:
Masurarea energiei electrice furnizate clientilor finali
Grupurile de masurare se monteaza si se sigileaza de catre operatorul de masurare in prezenta clientului final sau a reprezentantului imputernicit al acestuia, cu consemnarea acestei operatiuni intr-un proces-verbal semnat de parti.
Prin exceptie de la prevederea de mai sus, in cazul clientului casnic care nu se prezinta conform programarii sau refuza programarea, montarea contorului se poate realiza si in lipsa acestuia, cu conditia ca OR sa fotografieze valorile inregistrate de cele doua grupuri de masurare, inainte de demontare si dupa montare, si sa le transmita clientului casnic.
Se interzice clientului final sa intervina asupra grupurilor de masurare a energiei electrice sau la celelalte instalatii ale operatorului de retea/masurare sau sa blocheze accesul furnizorului/operatorului de retea/operatorului de masurare la acestea.
Legi si reglementari in domeniul energie electrice